PERE JOAN

PERE JOAN (Palma, 1956), que va començar com a dibuixant en els anys 70, ha publicat els seus còmics a diverses revistes: Cairo, Complot, Más madera!, TBO, Viñetas, Vol 502, Cavall Fort... Ha elaborat també escenografies teatrals, il.lustracions per a articles periodístics, contes per infants, posters... Col.labora regularment amb "El pequeño País", a on publica actualment la sèrie Bit y Bat, basada en una idea de n'Àlex Fito. Així mateix ha editat àlbums com : Pasajero en tránsito (1984), El cielo de septiembre (1987), La lluvia blanca (1987) i Mi cabeza bajo el mar (1990). Aquest darrer va ser guardonat amb el premi al "Millor Treball del Saló del Còmic de Barcelona" (1991). Ha publicat recentment 16 novelas con hombres azules (1996). Actualment dirigeix amb en Max "Nosotros somos los muertos", revista que pretèn anar més enllà dels mangas i dels cómics de superherois.

QÜESTIONARI SOBRE EL LLENGUATGE DEL CÒMIC

PERE JOAN

1.- A on trobes les idees per dibuixar un còmic? Quina raò et mou a crear historietes?

Habitualment agaf les idees de les meves pròpies fantasies i del meu interés en explicar, de manera nova i diferent, coses que ens passen a tots. No faig servir generalment els gèneres narratius clàssics (aventures, superherois, humor,...) Em mou el fet que crear històries és una manera econòmica i lliure de treballar.

2.- Quins són els teus temes preferits? Estan relacionats d'alguna manera amb la vida real?

Preferesc els temes que em permeten explicar idees abstractes amb imatges i deliri gràfic. M'estim més també les històries on passen poques coses i en les que el més important és com els personatges les experimenten. Crec que tot té a veure amb la vida real, ja que tot está fet per persones humanes reals.

3.- Per què és tan usual recórrer a la fantasia i als personatges estranys en el món del còmic?

Perquè el dibuix permet representar-ho tot, fins i tot coses que no existeixen, encara que pens que actualment hi ha un excés de fantasia basada en superpoders que realment no ens condueix enlloc.

4.- Com es crea un personatge? Bases el teu treball en models reals?

Generalment provenen d'una idea casual que després he de treballar més per tal de poder representar el personatge en qualsevol posició i expressió. Tenia un personatge anomenat Anás que no m'agradava dibuixar de cara al lector , perquè la seva característica principal era un nas llargarut i punxagut que quan el veies de front semblava tot just un petit cercle.

5.- Quins personatges has creat? Tenen alguna característica en comú? T'identifiques amb algun d'ells?

No he persistit en cap d'ells. Enlloc d'això, he fet servir personatges sense una personalitat definida, només gràfica, un Michelin, per exemple. He dibuixat també personatges infantils (Anás i Bit y Bat). La seva característica comú és que m'identific massa amb ells.

6.- Com dissenyes les teves històries?

Partesc normalment d'una imatge o situació que sembla estar plena de possibilitats i després construesc la història cap envant i cap enrere. No em preocupa gaire si una història no respecta la regla clàssica narrativa : plantejament, nus i desenllaç.

7.- En relació a l'ambientació, utilitzes documentació o fas servir només la teva imaginació?

Faig servir principalment la imaginació, però hi ha gran quantitat d'enciclopèdies si és necessari. Actualment, a la sèrie "Bit y Bat" apareixen gran quantitat d'animals i en aquest casos necessit documentar-me. Una bona fotografia casual, feta per tu mateix, pot ser el punt de partida per a una bona il.lustració.

8.- Que et fa triar color o blanc i negre? Quina tècnica prefereixes? Realitzes tot el procés tu mateix?

Generalment existeixen limitacions industrials en relació al cost. Preferesc el color. Habitualment faig servir el "guache", el "rotring" i la "tinta xinesa" . En algunes ocasions tenc un ajudant per donar color a les meves històries, però sempre supervís personalment el treball.

9.- Creus que els còmics poden servir per transmetre algun missatge o són adequats només per entretenir?

És possible intentar els dos aspectes però, encara que no vulguis, tot comunica alguna cosa , i per tant és millor ser conscient del que estàs transmetent.

10.- Dibuixes còmics com a "hobby" o és simplement com un altre treball qualsevol? És un treball rendible econòmicament?

Tenc la sort de que es tracta del meu "hobby2 i del meu treball alhora, però està ben clar que ningú que vulgui fer-se ric ha de dedicar-se a això.

11.- T'agradaria contestar alguna qüestió interessant que no t'haguem fet?

No, vull fer una pregunta que no m'heu fet i per a la que no tenc resposta : Perquè tanta gent dedica tant esforç a coses que no els donen cap satisfacció enlloc de fer coses bones, maques i barates, com dibuixar o editar historietes?

Més sobre en Pere Joan

comics Pàgina anterior...                                                     back